Groep 1-2

Welkom in groep 1-2 !
Lees hieronder wat wij allemaal in de groep doen.

Welkom in groep 1-2

Juf Marlies is er maandag, woensdag, donderdag en vrijdag. Op dinsdag is meester Jan-Paul er.

Inloop

Elke dag komen we binnen en ligt er op de tafel of in de hoeken al een werkje klaar. Deze maken we tijdens de inloop. De oudste kleuters hebben soms ook al een werktaak. Met de werktaken leren we al een beetje hoe we gaan werken in groep 3. Dat is heel leuk.

LOGO 3000

Elke dag werken we met LOGO 3000.  Dat zijn vier woordplaten en één praatplaat per week. Met deze kaarten leren we alle woorden die we nodig hebben om de wereld om ons heen goed te begrijpen. Zo kunnen we ook beter met elkaar praten en dingen ontdekken of aan elkaar vertellen. We leren de woorden van LOGO 3000 ook spelenderwijs via een heel mooi en leuk computerprogramma.
Dus denk niet dat we een spelletje spelen, nee we zijn hard aan het leren.

Goed Gedrag

Bij de kleuters leren we spelenderwijs wat er allemaal nodig is om goed te werken. Dat betekent dat we goed aan tafel zitten, luisteren naar de uitleg, nadenken over wat er nodig is om een opdracht goed te maken. En daarbij doen we  ons om ons werk zo mooi mogelijk te verzorgen. Dit noemen we ‘goed gedrag kan je leren’ of ‘geef mij de 5’. Geef mij de 5 houdt in: 1. Kijk naar de juf/meester. 2. Oren open. 3. Mond op slot. 4. Handen op je knieën. 5. Voeten op de grond. En kijk eens hoe mooi wij al aan ons werk bezig zijn. Wij zijn vast heel goed voorbereid op  groep 3.  Dat is toch mooi dat je door een spel te spelen eigenlijk werkt aan jezelf zonder dat je het door hebt en heel zelfstandig wordt.

Thema Werkboekje

Tijdens het schooljaar werken we met verschillende thema’s . Bijvoorbeeld ‘feest’ , ‘herfst’ , ‘ruimtevaart, ‘vogels in de winter’ en nog veel meer wat we leuk vinden. Bij elk thema denken we samen met de juf na over wat we willen leren en maken . In de klas hebben we een wisselhoek waarin we spelen en ontdekkingen  doen rond het thema. De oudste kleuters werken soms al met  een werkboekje bij het thema. In het boekje zitten allemaal leuke opdrachten over het thema waarbij tellen, letters, woordstukjes, rijmen, rekenen, ordenen, tekenen  en bouwen aan de orde komen.

Excursies

We proberen ook 2 x per jaar op excursie te gaan. Elke keer ontdekken we veel over alles wat er om ons heen in de natuur leeft, groeit en bloeit. Dan is het zo leuk dat we schooltuintjes hebben waar we ook op zoek kunnen gaan naar diertjes en plantjes. Zo ervaren we hoe bijzonder de wereld om ons heen is en dat we daar héél zuinig op mogen zijn.

Buitenspelen

Wij spelen elke dag ‘s morgens een uur buiten met groot en klein spelmateriaal. Op maandag, dinsdag en donderdag speelt de onderbouw na de lunch een half uur buiten.
We hebben een heel groot plein met een zandbak, een speelhuisje,  duikelstangen, een evenwichtsbalkenparcours, een klimrek met glijbaan en een touwklimrek.
Ons plein is zonnig en beschut  gelegen, maar wel met een paar grote bomen voor de nodige schaduw in de zomer. Wij spelen elke dag buiten, ook bij wat minder weer, omdat wij het heel belangrijk vinden dat de kinderen genoeg bewegen en samen spelen.

Gym

Wij hebben twee keer in de week gym op maandag en dinsdag van meester Stephan, de vakleerkracht voor gym. Wij gymmen in ons eigen speellokaal. De les duurt 30 minuten. De kinderen dragen makkelijke kleding en gymschoenen. Heel fijn als ze dan ook al zelf weten hoe ze zich moeten aankleden en omkleden. Gym vinden wij belangrijk voor de algehele ontwikkeling van de  grote en kleine motoriek. Ook leren zij spelenderwijs ruimtelijk inzicht en wordt het zelfvertrouwen vergroot.

Spelen en werken

Twee keer per dag  staat spelen en werken op het dagprogramma. De kinderen kunnen zelf een werkje uit de kast of een activiteit in een van de hoeken kiezen of zij worden uitgenodigd voor een werkje of opdracht te maken  samen met de leerkracht. Opdrachten/werkjes bestaan uit knutselen, tekenen, vouwen, kleien, leer materiaal uit de kast.
Bijvoorbeeld puzzelen, tel en taalwerkjes. In de klas hangt touchscreen waar zij onder andere taal en rekenwerkjes op kunnen maken. Er is een computer en een tablet voor de kinderen.

Techniek

In de groepen hebben wij een techniekhoek met verschillende activiteiten. Met veel plezier wordt hier gewerkt.
Door onderzoek ontdekken de kinderen de wereld en verwonderen zij zich over wat zij zelf ontdekt hebben.

Kring

In de kring doen wij verschillende activiteiten. We zingen liedjes, doen opzegversjes, maken muziek, luisteren naar een verhaal of prentenboek, krijgen taal- en rekenlesjes. Ook kijken wij naar digitale prentenboeken, en kijken onder andere naar koekeloere of huisje boompje beestje.

Hoeken

In de klassen hebben wij verschillende hoeken. Bijvoorbeeld de huishoek, de bouwhoek, een steeds wisselende themahoek, de zand/watertafel, het schildersbord, de schrijf/lettertafel, de constructiehoek en een leeshoekje. Door spelen in de hoeken beleven de kleuters door rollenspel en fantasiespel de wereld om zich heen. De taalontwikkeling is hierbij erg belangrijk.
In de hoeken ontdekken en ervaren de kinderen spelenderwijs vaardigheden die nodig zijn voor groep 3.